بررسی بازی Sonic Superstars نسخه نینتندو سوییچ

بررسی بازی Sonic Superstars نسخه نینتندو سوییچ

در این مقاله قصد داریم تا به نقد و بررسی بازی Sonic SuperStars نسخه نینتندو سوییچ بپردازیم

 

کمپانی سگا به منظور رقابت با شخصیت ماریو از کمپانی نینتندو، یک خارپشت بامزه و دوست داشتنی به نام سونیک را طراحی کرد و آن‌را برای اولین بار در کنسول Sega Master System به گیمر‌ها معرفی کرد. از آن موقع فرنچایز سونیک خارپشت در پی سیاست‌های سگا که اکثرا به شکست ختم می‌شد، فراز و فرود زیادی را تجربه کرده به طوری که سگا مجبور شد این شخصیت را از انحصار خود خارج کند و برای کسب درآمد بیشتر از آن انواع و اقسام بازی‌ها در سبک های مختلف را به بازار عرضه کند که خیلی از آنها عناوین ضعیفی بودند و فقط وجهه این فرنچایز را تخریب کردند. پس از گذشت یک‌ سال از بازی Sonic Frontiers که یک بازی پلتفرم سه‌بعدی جهان باز به حساب می‌آمد، حالا جدیدترین عنوان بازی های سونیک یعنی Sonic Superstars به تازگی برای PC، کنسول های نسل نهمی و نینتندو سوییچ (Nintendo Switch) عرضه شده و در این مقاله قصد داریم به بررسی بازی Sonic Superstars بپردازیم و ببینیم که آیا این بازی در حد‌ و اندازه های فرنچایز سونیک هست یا صرفا یکی دیگر از آثار ضعیف این فرنچایز به حساب می‌آید.

 

داستان و روند بازی‌ Sonis Superstars

با وجود عرضه بازی های سونیک در سبک های مختلف، اما همواره بازی های اصلی این فرنچایز به سبک پلتفرمر یا همان سکوبازی هستند. بازی Sonic Superstars هم در این سبک ساخته شده تا نشان دهد سگا همچنان به ریشه های اصلی سونیک پایبند است. به‌طوری که این بازی به تقلید از عناوین کلاسیک سونیک، به شکل دوبعدی(در واقع دو و نیم بعدی) ساخته شده. البته در نظر داشته باشید که Sonic Superstars تماما کلاسیک نیست و برخی المان های بازی های مدرن هم به آن افزوده شده که در ادامه به آن می‌پردازیم.

این بازی داستان خاصی را دنبال نمی‌کند و از همان روایت همیشگی بازی‌های سونیک پیروی می‌کند. در این بازی دکتر اگمن (Dr.Eggman) جزیره Northstar را تصرف می‌کند و با تبدیل کردن حیوانات این جزیره به ربات‌های غول‌پیکر و تشکیل ارتش رباتیک، سعی دارد با استخراج الماس‌های هرج و مرج دنیا را تصرف کند. حال سونیک و دوستان از این ماجرا خبردار می‌شوند و وارد یک ماجراجویی می‌شوند تا جلوی دکتر اگمن را بگیرند و حیوانات جزیره را آزاد کنند. در این میان فنگ که یک جایزه‌بگیر است از سوی اگمن استخدام شده تا کار سونیک را یکسره کند.

بخش داستانی اصلی‌ترین حالت بازی است و برای تمام کردن آن چیزی حدود پنج ساعت زمان لازم است

این بخش در 11 محیط مختلف جریان دارد که اکثرا آشنا به نظر می‌رسند و از بازی های قبلی الهام گرفته شده‌اند. در پایان هر محیط از بازی یک باس فایت قرار دارد که بر خلاف بازی‌های پیشین سونیک، به راحتی نابود نمی‌شود و نیازمند صبر و حوصله و استراتژی مناسب است. بازی دارای چهار شخصیت قابل بازی است که هر‌کدام قابلیت‌ها و مهارت های خاص خود را دارند که هر کدام از این مهارت ها به شما در طول بازی کمک شایانی می‌کند. متاسفانه امکان تغییر شخصیت‌ها حین بازی وجود ندارد و هر بار باید برای تغییر شخصیت ولرد منوی اصلی شد و شاید همین موضوع موجب شود که ترجیح دهید با همان کاراکتر قبلی بازی را ادامه دهید.

با اتمام بخش داستانی یک بخش داستانی جدید به همراه شخصیت جدید برایتان باز می‌شود که اتمام آن به مراتب سخت تر از بخش اصلی است

می‌توان بخش داستانی Sonic Superstars را در کنار دوستان به صورت co-up انجام داد. در این حالت صفحه بازی کمی شلوغ می‌شود و هماهنگی کار بسیار دشواری است. در حالت چند نفره، دوربین بازی همواره روی نفر پیشتاز متمرکز است و در طول بازی بارها پیش می‌آید که نفرات عقبی از کادر خارج شوند. البته شخصی که عقب افتاده می‌تواند با زدن یک دکمه خود‌ را به فرد پیشتاز برساند ولی در عوض برخی از چالش های بازی از دست می‌رود برای همین، حالت co-up چندان جالب نیست و ممکن است ترجیح دهید بازی را به شکل تک نفره پیش ببرید.

در کنار بخش داستانی، بازی Sonic Superstars شامل دو مود دیگر هم می‌شود. بخش بتل بازی  یک حالت رقابتی است که در آن تا هشت بازیکن همزمان برای به پایان رساندن یک مرحله از بازی با هم رقابت می‌کنند. مراحل مود بتل پر از موانع و چالش است و گذراند آن به مراتب کار سخت‌تری است. همچنین شخصیت های این مود به شکل رباتیک هستند که قابلیت شخصی‌سازی مو، رنگ، بدن و… در آن وجود دارد. اما با این وجود تجربه این مود جذابیت چندانی ندارد و ممکن است پس از چند دست از آن خسته شوید. مود Attack Time به شما این اجازه را می‌دهد تا مراحل بازی را به شکل سرعتی بگذرانید و رکورد خود را در لیدربورد ثبت و با دیگران به اشتراک بگذارید. این مود محتوایی به بازی اضافه نمی‌کند و صرفا برای افزایش پلی‌تایم بازی قرار گرفته است.

همانطور که گفته شد Sonic Superstars به تقلید از بازی های کلاسیک سونیک ساخته شده. اما با این‌حال تغییراتی در روند بازی صورت گرفته تا این بازی به یک اثر تکراری تبدیل نشود و خود‌ را به بازی‌های جدید نزدیک‌تر کند. برای مثال برای گذراندن هر مرحله فقط یک جان دارید و در عوض به‌دست آوردن 100حلقه به شما یک مدال داده می‌شود که این مدال ها‌ در شخصی‌سازی کاراکتر در بخش مولتی‌پلیر به کار می‌روند. تا‌ پیش از این، جمع‌آوری الماس‌های هرج‌ و‌ مرج تفاوت چندانی در بازی ایجاد نمی‌کرد و صرفا جنبه جمع‌آوری منابع و صد‌درصد کردن بازی را داشت، اما در این بازی با جمع‌آوری الماس‌های هرج‌ و‌ مرج، قابلیت‌هایی مثل Clown سازی، کنترل زمان، دید پنهان و…به شخصیت شما اضافه می‌شود که می‌تواند در گذراندن مراحل و یا از بین بردن باس‌فایت ها بسیار کاربردی باشد.

 

محیط و گرافیک بازی Sonic Superstars

سونیک یک بازی فانتزی‌ است و نباید از آن انتظار یک گرافیک واقع‌گرایانه را داشت. مثل خیلی از بازی‌هایی که برای نینتندو سوییچ عرضه شدن، بازی Sonic Superstars مملو از مناظر رنگارنگ و جذاب است که خیلی با دقت طراحی شدند. طراحی منحصر‌به‌ فرد باس فایت‌ها موجب شده نبرد با آن‌ها خسته‌کننده نباشد. از طرفی انیمیشن‌های بازی  به خصوص انیمیشن های حرکتی بازی، بسیار زیبا و روان به نظر می‌رسد. اما متاسفانه گرافیک فنی بازی چندان خوب نیست و سازندگان می‌توانستند خیلی بهتر این بخش‌ را طراحی کنند. بازی روی کنسول نینتندو سوییچ با نرخ 60 فریم بر ثانیه اجرا می‌شود که برای بازی سریعی مثل Sonic Superstars که محیط بازی دائما در حال تغییره بسیار لازم و ضروری است.

بازی Sonic Superstars با وجود اینکه انحصاری نینتندو نیست و برای پلتفرم‌های دیگر هم عرضه شده اما المان‌های کلی آن مشابه بازی های نینتندو است

بازی از لحاظ موسیقایی غنی و کاملا در اختیار محیط و شرایط بازی است و تجربه بازی را جذاب‌تر می‌کند. موسیقی بازی از تم باز‌ی‌های کلاسیک سونیک استفاده‌ می‌کند که به گوش طرفداران قدیمی بازی‌ آشنا است. از طرفی در صدا‌گذاری بازی هم در برخی موارد مثل پریدن، دریافت حلقه، نابود‌کردن دشمنان و… از همان افکت های قدیمی استفاده شده تا بیش‌از پیش حس‌ نوستالژی رو منتقل کند‌.

 

فیزیک و گیم‌پلی بازی

گیم‌پلی بازی Sonic Superstars همانند دیگر بازی‌های سکو بازی سونیک بسیار سریع  و هیجان‌انگیز است. سگا با تلفیق هوشمندانه المان‌های کلاسیک و مدرن موجب شده گیم‌پلی بازی یک تجربه جدید و خارق‌العاده از یک بازی پلتفرمر دو بعدی باشد. انیمیشن های بازی کاملا روان هستند و از این بابت کمبود یا ایرادی در بازی مشاهده نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: بررسی بازی Red Dead Redemption برای نینتندو سوییچ

سخن پایانی

با همه تفاصیر بالا بازی سونیک سوپراستارز در رده بازی‌های خوب فرنچایز سونیک خارپشت قرار می‌گیرد. نقطه قوت بازی قطعا گیم‌پلی هست و تجربه بازی هم حس نوستاژی را به پلیر های قدیمی می‌دهد و هم این فرصت را به پلیر های جوان‌تر می‌دهد تا حس‌وحال بازی‌های سکو‌بازی را بهتر تجربه کنند. از طرفی کمبود محتوا و گرافیک فنی ضعیف موحب می‌شود این بازی درمیان بهترین آثار سونیک جای نگیرد. بازی Sonic Superstars هم‌اکنون با حجم 4.5 گیگابایت برای کنسول نینتندو سوییچ در دسترس است و شما می‌توانید این عنوان رو از مرکز دانلود بازی مایتندو دانلود کنید و آنرا روی کنسول نینتندو سوییچ کپی خور خود نصب کنید و از تحربه آن لذت ببرید.