هر آنچه که درباره کنسول نینتندو سوییچ ۲ میدانیم

هر آنچه که درباره کنسول نینتندو سوییچ ۲ میدانیم

در این مقاله به تمام اطلاعات و شایعات مربوط به کنسول مورد‌انتظار نینتندو یعنی نینتندو سوییچ 2 می پردازیم

در سال 2017 شرکت نینتندو کنسول دستی محبوب خود یعنی نینتندو سوییچ را به بازار عرضه کرد. نینتندو سوییچ که حاصل تجربه چندین و چند ساله نینتندو بود توانست جان تازه‌ای به بازار کنسول‌های دستی بدهد. تا پیش از نینتندو سوییچ همگی تصور می‌کردند که دوران کنسول های دستی به اتمام رسیده و جایش را به موبایل ها داده است اما اکنون شاهد عرضه کامپیوتر‌ های دستی مثل Steam Deck و ROG Ally هستیم که البته هیچ‌کدام نتوانستند از بابت فروش حتی به نینتندو سوییچ نزدیک شوند! همانطور که گفته شد نینتندو سوییچ در سال 2017 منتشر شد یعنی حدود چهار سال پس از عرضه کنسول‌های نسل هشتمی. حال با گذشت سه سال از عرضه کنسول های نسل نهمی یعنی PlayStation 5 و Xbox Series S/X دوست‌داران نینتندو منتظر معرفی و عرضه سخت‌افزار جدید نینتندو که احتمالا نینتندو سوییچ 2 نام دارد هستند. در این مقاله به تمام اطلاعات و شایعات حول سخت‌افزار مورد انتظار نینتندو خواهیم پرداخت.

 

نام گذاری؛ نینتندو سوییچ 2 یا…؟

اطلاعات دقیقی از کنسول نسل بعد نینتندو وجود ندارد و ما حتی از نوع کنسول (خانگی یا دستی) یا حتی اسم این کنسول بی خبریم. اما گزارش ها نشان‌ می‌دهد سخت افزار آینده و مورد انتظار نینتندو از نوع دستی و قابل حمل است زیرا این چیزی است که هواداران می‌خواهند و اصلا منطقی به نظر نمی‌رسد که نینتندو با یک کنسول خانگی وارد رقابت با کنسول های قدرتمند PlayStation 5 و Xbox Series S/X برود.

حدس نام کنسول بعدی نینتندو کار دشواری است، زیرا نینتندو عادت ندارد همچون سونی کنسول های خود را تنها با تغییر عدد متمایز کند. نینتندو حتی برای عنوان نسل بعدی کنسول موفق Famicom یا همان NES از عدد استفاده نکرد و ترجیح داد آنرا با پیشوند Super عنوان گذاری کند. البته استفاده از عنوان Nintendo Switch 2 بسیار منطقی است زیرا امروزه هیچ پیشوند یا پسوندی نمی‌تواند به خوبی عدد، جهش یک سخت‌افزار یا محصول به نسل بعد را منعکس کند. از طرفی هم تقریبا تمام خبرگزاری ها و افشا کنندگان از عنوان نینتندو سوییچ 2 (Nintendo Switch 2) استفاده می‌کنند و تا حدودی می‌توان مطمئن بود که کنسول نسل جدید نینتندو با همین نام معرفی خواهد شد.

 

ظاهر کنسول نینتندو سوییچ 2

اخیرا نینتندو یک طراحی مربوط به یک کنسول دستی ثبت کرد که تا حد زیادی شبیه به کنسول Nintendo 3DS است. طراحی یک کنسول دستی با دو صفحه نمایش را نمایش می‌دهد که یکی از آنها میان کنترلر قرار دارد. نکته عجیبی که در عکس دیده می‌شود این است که کنترلر همانند کنسول دستی Wii U و کنسول‌های دستی پیش از آن، جزئی از دستگاه است و دیگر خبری از جوی‌کان‌های جداشونده نیست. همچنین در طراحی این کنسول صفحه نمایش دوم قابل جداسازی است و می‌توان با استفاده از آن به فعالیت های چند نفره پرداخت. البته بعید به‌نظر می‌رسد که نینتندو سوییچ 2 چنین طراحی داشته باشد زیرا سهم عظیمی از موفقیت نینتندو سوییچ مربوط به پتانسیل‌ها و آزادی عمل جوی‌کان‌ های آن است و با حذف آن بخش عظیمی از جذابیت کنسول از بین می‌رود و این طرح را می‌توان صرفا یک طرح ثبت شده توسط نینتندو دانست که مانند خیلی از طراحی های ثبت سده هیچگاه مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

تصاویر زیادی در سطح اینتنرنت مربوط به نینتندو سوییچ 2 وجود دارد که هیچکدام رسمی نیستد و صرفا کانسپت های طراحی شده توسط کاربران می باشند

 

سخت افزار کنسول Nintendo Switch 2

اما شاید مهم‌ترین تغییر کنسول مورد انتظار نینتندو، ارتقا سخت افزاری آن است. تاکنون هیچ خبر رسمی درمورد قدرت سخت‌افزاری یا نوع تراشه، مقدار رم یا حافظه داخلی منتشر نشده. اما گزارش‌های افشا گران خبر از آن می‌دهند که کنسول نینتندو سوییچ 2 از پردازنده اختصاصی nvidia با تکنولوژی DLSS در پردازنده گرافیکی خود استفاده می‌کند. این تکنولوژی با رهگیری پرتو ها یا همان Ray Tracing بازی‌ها را با کیفیت بالاتری نمایش می‌دهد و همچنین با کمک هوش مصنوعی بازی ها را با رزولوشن بالاتر و نرخ فریم بهتر اجرا می‌کند.

نمی‌توان در مورد قدرت سخت‌ افزاری نینتندو سوییچ 2 اظهار نظر کرد اما می‌دانیم که دست نینتندو از این نظر باز است. زیرا که تکنولوژی ساخت تراشه اکنون به چنان پیشرفتی رسیده که چیپست‌ها با کمترین انرژی مصرفی، بیشترین توان پردازشی را در اختیارتان قرار می‌دهند. برای مثال چیپست Amd Ryzen Z1 Extreme که برای کامپیوتر های دستی ساخته شده توان پردازشی معادل 8.2 ترافلاپس را دارد. توجه داشته باشید که کنسول نینتندو سوییچ کمتر از 1 ترافلاپس قدرت پردازشی دارد. قطعا nvidia همچون رقیب خود AMD توان ساخت پردازنده‌های قدرتمند و کم مصرف برای کنسول دستی Nintendo Switch 2 را دارد.

گزارش ها حاکی از آن است که نینتندو قصد دارد تا سال 2025 به پشتیبانی از نینتندو سوییچ ادامه دهد و پس از آن می‌تواند بازی‌های جدید را با بهره‌گیری از سخت افزار قدرتمند و بروز خود بسازد

 

قیمت و تاریخ عرضه کنسول نینتندو سوییچ 2

همچون جزئیات دیگر تاکنون هیچ قیمت یا تاریخ عرضه‌ای برای کنسول آینده نینتندو اعلام نشده است. اما طبق اظهارات Soldier Delta، افشا کننده بازی‌های ویدئویی، کنسول نینتندو سوییچ 2 در دو مدل استاندارد و دیجیتال به ترتیب با قیمت 499$ و 399$ عرضه می‌شود. با این حساب نسخه دیجیتال کنسول Nintendo Switch 2 حدود 50 دلار از مدل Nintendo Switch OLED گران تر است.

همچنین طبق شایعات باید در سه ماهه آخر 2024 منتظر عرضه کنسول نینتندو سوییچ 2 باشیم. تاریخ ذکر شده نه تایید شده و نه رد اما محتمل به نظر می‌رسد. زیرا ظاهرا نینتندو دموهای فنی این کنسول را در جریان نمایشگاه گیمز‌کام برای برخی از توسعه‌دهندگان به نمایش گذاشته است و به نظر می‌رسد کنسول Nintendo Switch 2 در مراحل پایانی توسعه قرار دارد. از طرف دیگر پیشبینی می‌شود با توسعه بازی‌های نسل نهمی، سود نینتندو در سال آینده کاهش یابد و نینتندو می‌تواند با عرضه سخت افزار جدید مانع از این اتفاق شود.

 

سخن پایانی

اما در نهایت کنسول نینتندو سوییچ 2 هرچه باشد قطعا یک کنسول موفق خواهد بود زیرا با تجربه و تبحری که از نینتندو در ساخت کنسول دستی سراغ داریم، محال است نینتندو یک کنسول نا‌امید کننده بسازد. البته این حداقلی‌ترین سناریو درباره کنسول آینده نینتندو است و ممکن است نینتندو بار دیگر با خلاقیت و نوآوری خود تجربه جدیدی از بازی‌کردن را برایمان به ارمغان بیاورد.