مروری بر دوران باشکوه نینتندو ۶۴

مروری بر دوران باشکوه نینتندو ۶۴

کنسول نینتندو 64 عالی نیست ولی دوست داشتنیه! در مایتندو همراه ما باشید تا به نکات به یادماندنی این کنسول بپردازیم. 

نینتندو 64

چندی پیش رسانه و سایت SoapBox از کارکنان و همکاران این مجموعه درخواست کرد تا نظر شخصی و خاطراتی که با کنسول نینتندو 64 دارن رو به اشتراک بزارن و Martin Watts، یک کلکسیونر و یکی از طرفداران این کنسول از این موضوع استقبال کرد و اعلام کرد که این کنسول برای اون معنایی بیشتر از تجربه ی ویدیو گیم ها و سرگرم شدن داره .

بعد از گذشت حدود 28 سال از عرضه ی نینتندو 64 (Nintendo 64) همچنان طرفداران اون رو یک کنسول به یاد ماندنی در بین سایر کنسول های Retro میدونن . کنسولی که خوبی ها و بدی های خاص خودش رو داشت و به ما امکان تجربه ی عناوین خاطره انگیزی مثل Super Mario 64 ، The Legend Of Zelda: Ocarina Of Time رو داد . همینطور با قابلیت بازی چهارنفره ی خودش سبک جدیدی از بازی های Multiplayer رو تقدیم گیمرها کرد که محبوبیت زیادی هم پیدا کردن و از بین اون ها میشه به Mario Kart 64 و Golden Eye 007 اشاره کرد.

با وجود اینکه ساخت بازی برای سخت افزار این کنسول کار ساده ای نبود اما همیشه شاهد اجرای فوق العاده ی انواع بازی ها روی اون بودیم . در دورانی که اکثر شرکت های صنعت ویدیو گیم تلاش می کردن تا از دیسک و CD برای تولید و ارائه ی محتوا استفاده کنن، نینتندو همچنان از کارتریج ها استفاده می کرد که به مراتب هزینه ی بیشتری داشت و با Library و تعداد نه چندان زیاد عناوین خودش هیچوقت نتونست موفق به شکست رقیب بزرگ خودش یعنی Playstation بشه، کنسولی که به فروشی سه برابر N64 دست پیدا کرده بود .

Martin Watts در مصاحبه ای به ویژگی های نینتندو 64  اشاره کرد و گفت :

“به نظر من چیزی که نینتندو 64 (Nintendo 64) رو به کنسولی خاص تبدیل میکنه همین نکات و ویژگی های مثبت و منفیه . هفت سال پیش من برای طرفداران این کنسول به یاد ماندنی وبلاگی به اسم N64 Today تاسیس کردم که باعث شد در طول زمان بیشتر با عناوین و پتانسیل های اون آشنا بشم و برای اول بار قدم در دنیای Modding و بازی های کاستوم شده بزارم . درنهایت بعد از تمام این فعالیت ها به این نتیجه رسیدم که فقط نباید به تجربه ی بازی های برتر کنسول های Retro بسنده کرد و باید تلاش کرد تا نهایت لذت رو از اونها برد.”

تجربه و بررسی خوب بد زشت

 

” من به معنای واقعی کلمه عاشق این کنسولم . بازی هایی داره که دوست دارم بارها تجربشون کنم . در عین حال کاملا این موضوع رو میدونم که کنسول عالی ای نیست و نقص های متعددی از جنبه ی نرم افزاری و برخی عناوین داره و ممکنه عجیب به نظر برسه ولی یکی از دلایل اصلی جذابیت این کنسول برای من همین نقص ها و کاستی ها است .”

” مثل سایر کنسول های اون دوران ، نینتندو 64 هم بخشی از صنعت گیم در دوران تغییر از سبک 2D به 3D بود . البته شرکت نینتندو از طراحی سخت افزاری خاصی در این کنسول استفاده کرد که نتیجه ی اون قدرت پردازش بافت های گرافیکی محدود و پشتیبانی از کارتریج ها شد . همیشه تجربه ی دوباره ی عناوین برتر نینتندو 64 جذاب به نظر میرسه اما چیزی که من رو هیجان زده میکنه تجربه ی بازی هایی است که کمتر کسی روی این کنسول اون هارو تجربه کرده و به نوعی گمنام به شمار میرن .”

” حتی یک بازی بد هم میتونه تجربه ی جالبی باشه ، مثلا وقتی بازی ای مثل Superman 64 رو با گیم پلی عجیبی که داره تجربه می کنید بیشتر ارزش عناوین برتر نینتندو 64 رو درک می کنید .  یکی دیگه از بازی هایی که شهرت کمی داره Hybrid Heaven هست که برام سواله واقعا چطور موقع عرضه با استقبال کمی روبه رو شده . برای درک میزان لذت بخش بودن این بازی حتما پیشنهاد میکنم که خودتون تجربش کنید .”

” با شروع دوران بازی های 3D ، سازنده ها دست به خلاقیت زدن و سعی کردن ابتکار به خرج بدن که منجر به پایه گذاری سبک های جدید شد . برای مثال از بازی Body Harvest میشه به عنوان اولین پایه گذاران سبک جهان باز نام برد که در طول زمان تغییراتی زیادی هم در این سبک ایجاد شد . لازم به ذکره که سری بازی های Gears Of War و Kill Switch تا حدی از Winback:Covert Operations الهام گرفته شدن.”

” اگر خودتون رو فقط به بازی های معروف نینتندو 64 محدود کنید قطعا لذت کشف سایر بازی هارو از دست می دید . با هر بازی مثل یک اثر هنری موزه رفتار کنید و بررسی کنید که سازندگان با تکنولوژی اون دوران تونستن به اهداف خودشون برسن یا نه .”

 

 تعداد محدود بازی‌های نینتندو 64

 

“برعکس سایر کنسول های هم نسل با نینتندو 64  تعداد بازی های موجود برای این کنسول کمتر از 400 عنوان هست که برای پلتفرم های اون دوران تعداد کمی به شمار می رفت . همین موضوع باعث شده تا کلکسیونرها مشتاق به جمع آوری تمامی این بازی ها باشن و این کار جذابیت خاصی برای اون ها داره . که البته اگر فقط به دنبال جمع آوری کارتریج بازی ها باشید با مقداری شانس و تلاش میتونید بهشون دست پیدا کنید اما پیدا کردن بازی ها با بسته بندی اصلی شدیدا سخت و هزینه بره و به تازگی هم یک نسخه ی Legend Of Zelda : Ocarina Of Time Adventure Set که فقط 1000 عدد ازش عرضه شده بود ، به قیمت 7000 دلار فروخته شد .”

 

بازی‌های انحصاری ژاپن

 

“حدود 94 تا از این بازی ها هیچوقت خارج از ژاپن عرضه نشدن که یعنی تعداد زیادی از پلیرها به یک چهارم بازی های نینتندو 64 دسترسی نداشتن . هرچند درحال حاضر تعداد زیادی از نسخه های ژاپنی این بازی ها در کشورهای مختلف موجودن و اگر تا به حال این فرصت رو نداشتید الان بهترین زمان برای تجربه ی اون ها است.

تعداد زیادی از این بازی ها مبتنی بر نوشته ها و دیالوگ های کاراکترها است و از اونجایی که از زبان دیگه ای جز ژاپنی پشتیبانی نمیکنن چندان لذت بخش نیستن اما در بین اون ها عناوین با کیفیتی مثل Sin & Punishment و Bakuretsu Muteki هم دیده میشن.

وقتی زمان طولانی ای رو صرف بررسی این سبک بازی ها کنید به یکسری سوپرایز هم بر می خورید ، مثلا میدونستید که یک بازی شبیه ساز قطار به اسم Densha De Go!64 برای نینتندو 64 وجود داره که یک کنترلر مخصوص هم برای اون تولید شده ؟ یا که میدونستید یک نسخه  از سری معروف Tetris برای این کنسول عرضه شده که با سنسور هایی که به بدنتون وصل میشه ضربان قلب شما رو اندازه میگیره و متناسب با همون سرعت گیم پلی رو افزایش میده؟”

 

بازی های کاستوم شده نینتندو 64

 

“خوشبختانه یک جامعه ی فعال در زمینه ی ماد برای این کنسول خاطره انگیز وجود داره که هر از چند گاهی با خلاقیت هایی که دارن سر و صدای زیادی به پا میکنن . این افراد با توانایی هایی که دارن تونستن دست به اصلاح باگ ها و عرضه ی نسخه های ترجمه شده ی بازی ها بزنن یا حتی بازی های جدیدی خلق کنن و با استفاده از یک فلش کارت میشه بر روی کنسول های اورجینال این بازی های کاستوم شده رو اجرا کرد

از مهم ترین ابداعات این افراد میشه به اضافه کردن یک بخش داستانی جدید به بازی Golden Eye 007 اشاره کرد که داستان ، سلاح و محیط های جدیدی رو برای شما فراهم میکنه . ماد سازها همینطور تونستن با ایجاد تغییراتی در بازی Mario 64 قابلیت COOP رو به این بازی اضافه کنن .

با وجود تمام لذت هایی که بازی با نینتندو 64 داره ، موقع استفاده از اون با یکسری مشکل هم مواجه می شید که رایج ترین اون ها دشوار بودن اتصال این کنسول به تلویزیون های جدید و مشکل خراب شدن Joystick دسته ها است . البته این موضوع فقط محدود به استفاده از نینتندو 64 نیست و موقع استفاده از تکنولوژی قدیمی معمولا با مشکلات مواجه هستید .”

 

سخن پایانی

در آخر این مقاله میشه گفت چرا نباید همین الان کنترلر عجیب این کنسول رو برداشت و مشغول به بازی شد ؟ پیشنهاد میکنیم که با ذهنی باز به سراغ این کنسول شگفت انگیز برید و ممکنه لحظات هیجان انگیزی رو برای شما فراهم کنه که فکرش هم نمی کردید .