الهام معابر شهر Kyoto از سوپر ماریو

الهام معابر شهر Kyoto از سوپر ماریو

آیا معابر شهر Kyoto به سری سوپر ماریو اشاره داره؟

در شهر Kyoto ژاپن معبری سنگی برای عبور از یک رودخانه وجود داره که سنگ های اون به شکل لاکپشت های بزرگ هستن و از اونجایی که این شهر به عنوان زادگاه نینتندو شناخته میشه تعداد زیادی از افراد این اتفاق رو مرتبط به سری سوپر ماریو میدونن.

Frank OConner یکی از فعالان رسانه ای در زمینه ی گیم طی مصاحبه ای به این موضوع پرداخته :

” از دیدن همچین مسیری شگفت زده شدم ، به نظر من این لاکپشت ها و جایی که قرار گرفتن اشاره ی مستقیم به سری سوپر ماریو داره و موقعی که داشتم از روشون عبور میکردم حس خوشحالی و هیجان زیادی داشتم .”

او درباره ی سفر و بازدیدش از این منطقه بیشتر توضیح داد :

درسال 1994 روز اولی که به Kyoto رسیدم بعد از اینکه وسایلم رو گذاشتم هتل و یخورده استراحت کردم رفتم بیرون تا اطراف هتل قدم بزنم ، چشمم به یک رودخانه کم عمق خورد و دیدم که با استفاده از یکسری سنگ بزرگ که به شکل لاکپشت تراشیده شده بودن یک مسیر برای عبور مردم ساخته شده . محیط رودخانه هم خیلی تمیز و زیبا بود . از روی کنجکاوی رفتم که از این مسیر رد بشم و موقعی که تقریبا اواسط مسیر بودم یهو متوجه شدم که این دقیقا مثل یک صحنه از بازی سوپر ماریو هست که کاراکترهای بازی از روی لاکپشت  های بزرگ روی رودخانه میپرن تا از خطر فرار کنن و همزمان هم کلی ماهی زیر آب دیده میشه . ”

ادامه مصاحبه Frank OConner درباره سوپر ماریو

شاید اگر این اتفاق در یک شهر دیگه می افتاد توجه چندانی بهش جلب نمی شد اما در شهری مثل Kyoto که شرکت نینتندو در اون پایه گذاری شده شرایط کاملا فرق میکنه و صحبت های Frank OConner احتمال اتفاقی بودن این شباهت رو کاهش میده .

او همینطور اشاره کرد که از دوران بچگی خاطرات زیادی با سری سوپر ماریو داشته :

” یادمه تو دوران نوجوانی ام بود که در یک کلوپ Arcade برای اولین بار بازی سوپر ماریو Bros رو تجربه کردم . دستگاه های اون دوران مثل کنسول های NES بودن که فقط با سکه کار میکردن و میتونم بگم این بازی واقعا فوق العاده بود و تاثیر زیادی روی زندگی و شغل من داشت و از اون زمان همیشه از کارگردان افسانه ای این بازی یعنی Shigeru Miyamoto به عنوان اسطوره ی خودم یاد میکنم  که تجربه ی مصاحبه با اون در همین سفر واسم خیلی لذت بخش بود و قطعا یکی از بهترین لحظات زندگی منه . ”

لازم به ذکره که Miyamoto دوران کودکی خودش رو در شهر Kyotoسپری کرده . شهری که پر از معابد ، کوه ها ، تپه ها ، رودخانه ها و همینطور غارهای متعدده و طبق گفته ی خود Miyamoto این محیط تاثیر زیادی روی خلق شخصیت ها و محیط  بازی ها داشته و به نوع منبع الهام اونها بوده .

 

Oconnor Frank در حین مصاحبه با Miyamoto به موضوع لاکپشت ها  و محیط اطراف اشاره کرده و پرسیده که این مسیر براساس سری سوپر ماریو ساخته شده؟ اون هم لبخند زده . فقط با گفتن کلمه ی ” بله ” جواب داده . البته واکنش مترجم تا حدی عجیب بوده و به نظر میرسه که انگار درست متوجه سوال نشده بوده یا به صورت کامل پاسخ این کارگردان رو ترجمه نکرده ، ولی Miyamoto به تاثیر غارها و معابد اطراف روی آثارش اشاره کرده . این احتمال هم وجود داره که این مسیر براساس هنر های دیرین و تقلید افراد از طبیعت ساخته شده باشه .

در اون دوران عکس این لاکپشت های سنگی بر روی جلد مجله ی OConner چاپ شده اما با توجه به عدم دسترسی به جزئیات جواب Miyamoto و یا فایل صوتی ای که از اون مصاحبه باقی مانده باشه  نمیتوان به نتیجه گیری دقیقی از این موضوع رسید .

طبق اطلاعاتی که از مسئولین شهری Kyoto به دست اومده زمان ساخت این مسیر مربوط به بعد از ساخت سری سوپر ماریو هست و این قطعه های بتنی به اشکال مختلفی ساخته شده بودن که بجز ظاهر لاکپشتی به شکل مثلث و مربع هم تولید می شدن. طبق مصاحبه ای که با یکی از کارکنان سابق Nintendo داشتیم او معتقد بود که این اشیاء سنگی ارتباطی با عناوین Nintendo ندارن . در کل به دلیل مربوط بودن این موضوع به سال ها قبل و نداشتن مدارک کافی نمیشه درباره ی اون نتیجه گیری کرد و تنها یکسری حدس و گمان باقی می مونه.