نینتندو سوییچ OLED یا PS5؟ کدام یک بهتر است؟

نینتندو سوییچ OLED یا PS5؟ کدام یک بهتر است؟

نینتندو سوییچ OLED یا PS5 ؟ در این مقاله به این پرسش می پردازیم.

 

این سوال که کدام یک از این دو کنسول (نینتندو سوییچ و PS5) برتر از دیگری است یک سوال اساسی بین جامعه گیمر ها در این روز هاست. همه می دانیم که رقابت فروش میان این دو کنسول بسیار شدید است و تقاضا جامعه گیمری سراسر دنیا برای این دو بسیار بالا است. پلی استیشن 5 در سال 2020 میلادی به عنوان تنها جانشین پلی استیشن 4 در بازار عرضه شد و از آن زمان تا کنون حدود 32 میلیون نسخه فروش داشته که خب فروش بالایی به حساب می آید. نینتندو سوییچ، به عنوان جدید ترین کنسول نینتندو (Nintendo) در سال 2017 میلادی عرضه شد. نینتندو سوییچ (Nintendo Switch) تا کنون توانسته فروش 130 میلیون نسخه ای در سراسر جهان را تجربه کند و جای خود را به عنوان یکی از پر فروش ترین کنسول های بازی تاریخ ثبت نماید. حالا ما قصد داریم تا با مقایسه دقیق ویژگی ها و نقاط قوت و ضعف هر کدام به این سوال که کدام بیشتر از دیگری خوش می درخشد پاسخ دهیم:

زمانی که حرف از مقایسه دو کنسول بازی می شود، نا خودآگاه فکر همگی به سمت قدرت گرافیکی می رود غافل از اینکه در مقایسه دو کنسول عوامل زیادی وجود دارند که صرفا مبتنی بر سخت افزار دستگاه نمی باشند. نینتندو (Nintendo) بار ها در تاریخ ویدئو گیم ثابت کرده که همه چیز گرافیک نیست! فروش بسیار بالای کنسول Nintendo Wii که صرفا تفاوتش با نسل قبل یک کنترلر حرکتی بود خود دلیل اثبات این حرف است. پس به اولین سنجش خود می رسیم یعنی تجربه گیمر از کنسول یا اصطلاحا Playability.

زمانی که حرف از مقایسه دو کنسول بازی می شود، نا خودآگاه فکر همگی به سمت قدرت گرافیکی می رود

سنجش اول: تجربه گیمر حین بازی کردن

اول از همه سراغ نینتندو سوییچ OLED می رویم، نینتندو سوییچ OLED یک کنسول هیبرید و دوگانه است به این معنی که در عین حال که قابلیت بازی کردن به صورت خانگی بر روی تلویزیون خود را دارید به راحتی یک کلیک می توانید آن را به شکل دستی تغییر دهید و بدون محدودیت مکانی همه جا از بازی کردن با آن لذت ببرید. این قابلیت تحت عنوان “گیمینگ هیبریدی” به شما این امکان را می دهد که محدودیتی برای بازی کردن نداشته باشید! گاهی نیاز دارید تا قبل خواب مرحله از بازی مورد علاقه تان را بازی کنید و گاهی لازم است تا با دوستانتان به صورت چند نفره با تلویزیون بازی کنید که تمام اینها به لطف “گیمینگ هیبریدی” محقق می شود.

نینتندو سوییچ OLED را می توانید به روش Tabletop Mode یا اصطلاحا “بازی پرتابل بر روی میز” نیز تجربه کنید.

اما این تجربه صرفا به 2 حالت دستی و خانگی ختم نمی شود و نینتندو سوییچ OLED را می توانید به روش Tabletop Mode یا اصطلاحا “بازی پرتابل بر روی میز” نیز تجربه کنید. Tabletop Mode به شما این امکان را می دهد که بر روی هر تکیه گاهی کنسول خود را قرار دهید و با جدا کردن جویکان ها (کنترلر های نینتندو سوییچ) به تجربه یک تا چند نفره بپردازید. چه سفر هوایی در پیش داشته باشید، چه یک مهمانی خودمانی دعوت شده باشید، نینتندو سوییچ OLED می تواند شما را حداقل برای چند دقیقه ای وارد دنیای خودش کند.

نینتندو سوییچ OLED یا PS5؟ کدام یک بهتر است؟
و اما به سراغ کنسول PS5 می رویم. پلی استیشن از آغاز جای خود را به عنوان یک کنسول خانگی تمام عیار ثبت کرده. یک کنسول خانگی تمام آن چیزی است که برای استراحت بعد از کارتان به آن نیاز دارید. یک تجربه با کیفیت تمام آن چیزی است که از یک کنسول خانگی انتظارش را دارید و پلی استیشن 5 تمام آن انتظارات را برآورده می کند! تجربه بازی هایی که همیشه مورد علاقه تان بوده با کنترلر Dualsense  یک تجربه به یادماندنی برایتان به جا می گذارد.

البته که در سنجش اول یعنی تجربه گیمر حین بازی کردن باید برتری را بی چون و چرا به نینتندو سوییچ OLED بدهیم. قابلیت Tabletop Mode و Tablet Mode در کنار حالت خانگی تمام آن چیز هایی است که لذت بازی کردن را چند برابر می کنند. انگار که نینتندو سوییچ بخشی از زندگی شما می شود درست مانند موبایل ها که به بخش جدایی ناپذیر زندگیمان تبدیل شده اند. پس 100 درصد در این مورد یک-هیچ به نفع نینتندو سوییچ OLED.

(یک-هیچ به نفع نینتندو سوییچ OLED)

سنجش دوم: گرافیک

وقتی صحبت از گرافیک می شود معمولا 3 عامل مورد بحث قرار می گیرند:

  • 1-جزئیات گرافیکی
  • 2-رزولوشن بازی
  • 3-فریم ریت (FPS)

پلی استیشن 5 تمام افتخارش گرافیک چشم نوازی است که ارائه می کند! از فریم ریت (FPS) بالا تا قابلیت تنظیمات گرافیکی برای هر بازی گرفته، تا پشتیبانی از نرخ رزولوشن 4K  که برای تلویزیون های بزرگ یک مزیت استثنایی به حساب می آید، می توان گفت PS5 شما را در زمینه گرافیک رو سفید می کند. PS5 یک تجربه ULTIMATE و کامل در ارائه یک گرافیک خوب می دهد که خب مزیتی بزرگی برای غرق شدن در بازی مورد علاقه تان است.

پلی استیشن 5 تمام افتخارش گرافیک چشم نوازی است که ارائه می کند!

و اما نینتندو سوییچ OLED. آیا یک کنسول هیبریدی توان رقابت با گرافیک غول آسای PS5 را دارد؟ جواب کوتاه خیر است! نینتندو سوییچ OLED در زمینه گرافیک برای شما کم نمی گذارد اما از این نکته نباید چشم پوشی کرد که نینتندو سوییچ در واقع یک تبلت است! تمام کنسول شما در یک تبلت 7 اینچی خلاصه شده که می توانید آن را با رزولوشن FULL HD در تلویزیون نیز تجربه کنید، اما قرار نیست آن را با PS5 که به نوعی یک ابر کامپیوتر محسوب می شود مقایسه کنید. نینتندو سوییچ OLED می تواند در اکثر بازی های انحصاری خود یک تجربه FULL HD با فریم ریت (FPS) ثابت 60 به شما ارائه کند که تجربه ی بسیار قابل قبولی است اما وقت صحبت از بازی های ترد پارتی (Third-Party) مانند Mortal Kombat و یا Fifa می شود تجربه شما در اکثر مواقع به 30 فریم محدود خواهد شد.

با این تفاصیل PS5 برنده بی چون و چرا سنجش دوم یعنی گرافیک خواهد بود!

(یک-یک مساوی)

مقایسه گرافیک میان PS5 و نینتندو سوییچ OLED (سمت راست PS5 و سمت چپ Nintendo Switch)


سنجش سوم: لیست بازی ها
عناوین قابل بازی برای نینتندو سوییچ OLED و PS5 آنقدر قابل تحسین و تکرار نشدنی هستند که هر کدام به نوبه خود یک تجربه عالی برایتان رقم می زنند. نینتندو سوییچ OLED را بدون شک لیست بی نظیر بازی های انحصاری اش به دوش می کشد! از Zelda: Breath Of The Wild تا Mario Odyssey می توان گفت قریب به 90 درصد بازی های انحصاری نینتندو سوییچ تجربه هایی تکرار نشدنی هستند. اما تمام عناوین قابل بازی در نینتندو سوییچ به عناوین انحصاری ختم نمی شوند. بسیاری از عناوین مطرح صنعت ویدئوگیم نیز برای نینتندو سوییچ عرضه شده اند و جای خود را در کنار بازی های انحصاری این کنسول ثبت کرده اند تا به شما یک تجربه کامل از این کنسول ارائه کنند.
 

قریب به 90 درصد بازی های انحصاری نینتندو سوییچ تجربه هایی تکرار نشدنی هستند.

از آن طرف پلی استیشن 5 دوشادوش رقیب عزیزش یعنی نینتندو سوییچ به پیش می آید! کیست که از تجربه The Last Of Us: Remastered برایتان تعریف نکرده باشد؟ یا از تجربه Ratchet And Clank: Rift Apart که یک نمایش (Show) به تمام عیار در جلوی چشمانت است؟! آرشیو کاملی که PS5 از انواع و اقسام برترین بازی ها برایتان فراهم کرده آن را در این زمینه همه فن حریف می کند. فراموش نکنیم که با قابلیت Backwards Compatibility که به شما اجازه تجربه تمامی عناوین نسل قبلی پلی استیشن را می دهد ایت تجربه کامل و کامل تر خواهد شد.

در جواب اینکه کدام یک در زمینه بازی های عرضه شده بهتر عمل می کنند، باید گفت ما در اینجا بی طرفیم!

اینکه شما با کدام سبک بازی و چه عناوینی لذت بیشتری می برید صرفا به سلیقه شخصی خودتان باز می گردد. وگرن در این زمینه هر دو کنسول بی نظیر عمل می کنند و مجبوریم تا امتیاز 1 را به هر دو آنها بدهیم. درنهایت می توان گفت هر دو کنسول ویژگی هایی را دارند که دیگری ندارد و این سوال که کدام یک برتر از دیگری است صرفا یک سوال شخصی است که بسته به سلیقه و علایق شما از صنعت ویدئو گیم دارد.

نینتندو سوییچ: دو / PS5: دو


پایان!