مقایسه‌ی ۲ عنوان افسانه زلدا TOTK و BOTW

مقایسه‌ی ۲ عنوان افسانه زلدا TOTK و BOTW

مقایسه ی 2 بازی افسانه زلدا Breath Of The Wild و Tears Of The Kingdom

 

قطعا بارها این جمله رو شنیدید که زلدا Breath Of The Wild یکی از بهترین بازی های تاریخه و بدون شک تاثیر زیادی روی صنعت گیم و به خصوص بازی های Open World داشته . این عنوان پس از عرضه مورد تحسین منتقدین قرار گرفت و تونست به فروش بسیار بالایی دست پیدا کنه اما همچنان پتانسیل بالایی داشت و نسخه ی Tears Of The Kingdom با تغییر و بهبود برخی ویژگی های اون به عنوانی جاه طلبانه تبدیل شد .

البته Breath Of The Wild ممکنه در برخی بخش ها نسبت به نسخه ی جدید برتری داشته باشه ، مثل وسعت سرزمین Hyrule و حس کاوش و ماجراجویی ای که برای اولین بار به پلیر منتقل میشه . هرچند Tears Of The Kingdom هم محیط پهناوری داره و سعی شده تا مناطق و محیط نسخه ی قبلی رو با جزئیات بیشتری بازسازی کنه اما تعداد زیاد کاراکترها و تراکم جمعیت موجود در محیط بازی باعث شده این موضوع کمتر به چشم بیاد.

 

انتشار زلدا Breath Of The Wild در سال 2017 علاوه بر تغییر این سری ، آزادی عمل زیادی رو برای پلیرها به ارمغان آورد تا اونها بتونن بدون کمترین مانعی به گشت و گذار بپردازن و حس کنجکاوی خودشون رو به چالش بکشن . فعالیت های متنوعی هم داخل این محیط وجود داره . نسخه ی بعدی این سری هم با ارتقا و بهبود این ویژگی ها سعی در فراهم آوردن همین شرایط رو داشت که تا حدی هم موفق بود اما همونطور که پیش بینی می شد نتونست حس تازه و جدیدی که گشت و گذار در محیط Hyrule برای طرفدارها داشت رو زنده کنه.

 

هدف Tears Of The Kingdom تقلید و تکرار نسخه ی قبلی نبود بلکه سازندگان قصد داشتن تا از ساختار جدید سری زلدا استفاده کنن و اون رو اوج خودش برسونن و محصولی با قابلیت هایی فراتر از نسخه ی قبلی ارائه کنن که موفق هم شدن و اگر واقع بین باشیم میشه گفت Tears Of The Kingdom در اکثر بخش ها نسبت به Breath Of The Wild برتری داره و تجربه ای بسیار عمیق تر و گسترده تری فراهم کنه .

 

نوآوری‌های زلدا

نینتندو در این بازی سعی میکنه تا فعالیت های پایه و اصلی نسخه ی قبلی مثل کشف و گشت و گذار درمعابد و برج هارو رو حفظ کنه و همزمان حجم زیادی از فعالیت های جدید رو بهش اضافه کنه . پرداختن به این موضوع بدون اسپویل کردن داستان بازی واقعا سخته و درکل میشه گفت از نظر مقدار محتوا و جزئیات Tears Of The Kingdom برتری مطلق رو داره .

همینطور بررسی تغییرات فضاهایی که در نسخه ی قبلی وجود داشتن هیجان خاصی به بازی اضافه میکنه . تنوع ماموریت های فرعی ، بهبود پازل ها و مینی گم ها اهمیت زیادی برای سازندگان داشته و اونها همینطور تلاش کردن تا جذابیت بیشتری برای بخش هایی از بازی که مربوط به خاطرات کاراکترها است ایجاد کنن .

این بازی انقدر پرمحتوا و با جزئیات ساخته شده که میتونه برای ساعت ها شمارو سرگرم کنه . یکی دیگه از برتری های زلدا Tears Of The Kingdom نسبت به Breath Of The Wild تنوع قابلیت ها و توانایی ها است . برای مثال قابلیت ASCEND با وجود سادگی، کاملا هوشمندانه طراحی شده و محیط بازی به شکلی ساخته شده که شمارو ترغیب به استفاده ی مکرر از اون میکنه .

 

گیم پلی و مبارزات

 

قابلیت Fuse شکل مبارزات و توانایی های شمارو تغییر میده و همینطور بهتون این امکان رو میده تا با انواع مختلفی از تیرها به دشمنانتون حمله کنید . قدرت بعدی Recall هست که کارایی بسیار زیادی داره ، از مبارزات و پازل ها گرفته تا مواقعی که درحال گشت و گذار هستید . و در نهایت می رسیم به قابلیت Ultra Hand که یکی از تفاوت های اصلی این دو بازیه و شمارو وادار به خلاقیت میکنه . Breath Of The Wild بیشتر روی آزادی عمل تمرکز داشت اما Tears Of The Kingdom علاوه بر اون به شما توانایی ها و قدرت هایی رو میده که غیر قابل پیش بینی هستن .

تمامی این ویژگی ها عمق و معنای زیادی به گیم پلی این عنوان میده . نکته ی جذاب درباره ی قابلیت Ultra Hand اینه که در خیلی مواقع چندین راه حل وجود داره و انتخاب های محدودی ندارید . برای مثال روش های متعددی برای حل کردن Puzzle ها هست .

 

خط داستانی افسانه زلدا

 

از گیم پلی که بگذریم در بخش داستان هم این بازی چیزهای بیشتری برای ارائه داره . نسخه ی 2017 داستانی جذاب و شخصیت پردازی قوی ای داشت اما داستان مبتنی بر گذشته بود و تغییر زیادی در حین بازی نمی دیدید اما در Tears Of The Kingdom شرایط کاملا برعکسه و با فراز و نشیب های بیشتری روبه رو هستید که هیجان بیشتری ایجاد میکنه و میشه ازش به عنوان یکی از بهترین خط های داستانی در سری زلدا یاد کرد .

 

سخن پایانی

اگر شش سال پیش یک نفر بهتون میگفت نسخه ی بعدی زلدا از هر نظر نسبت به نسخه ی حاضر قوی تره مطمئنا حرفش رو قبول نمی کردید و باید به این توجه کنید که Breath Of The Wild به خودی خود عنوان فوق العاده انقلابی و هیجان انگیزیه و ساختن نسخه ی جدیدی که از اون بهتر باشه اصلا کار ساده ای نبوده . درسته که Tears Of The Kingdom نوآوری و تجربه ی جدیدی که Breath Of The Wild برامون به ارمغان آورد رو نداره ولی از جوانب دیگه کاملا نسبت به نسخه ی قبلی برتری داره .