تاریخچه شرکت نینتندو، از ابتدا تا کنون
نینتندو سالهاست که به عنوان یک نام آشنا در بین گیمرها شناخته میشود و بسیاری از افراد کنجکاو هستند که دقیقاً این شرکت از کجا و چگونه کار خود را آغاز کرده است. نینتندو بیش از ۲۰ کنسول گیمینگ مختلف را عرضه کرده و میلیونها نسخه از آنها را به فروش رسانده است. همچنین صدها بازی برای هر یک از این کنسولها تولید کرده و همچنان به تولید بازیهای جدید ادامه میدهد.
نینتندو اکنون از پنج بخش اصلی تشکیل شده که بیش از ۶,۵۰۰ کارمند دارد: نینتندو Co., Ltd، نینتندو آمریکا، نینتندو اروپا، نینتندو استرالیا و نینتندو کره. بیشتر این شعب دارای دفاتر متعدد در کشورهای مختلف هستند. این شرکت همچنین ۲۸ شرکت تابعه، از جمله Next Level Games، 1-Up Studios، Retro Studios و مالکیت جزئی The Pokémon Company را داراست که بیشتر بازیهای پوکمون بهصورت انحصاری بر روی کنسولهای نینتندو عرضه میشوند.
با وجود موفقیت چشمگیر در صنعت بازیهای ویدئویی، جالب است بدانیم که نینتندو چگونه کار خود را آغاز کرد. در واقع، این شرکت در ابتدا هیچ ارتباطی با بازیهای ویدئویی نداشت، چرا که در آن زمان چنین بازیهایی وجود نداشتند. نینتندو، که در ابتدا به نام Nintendo Karuta شناخته میشد، در ۲۳ سپتامبر ۱۸۸۹ در کیوتو ژاپن توسط “فوساجیرو یامااوچی” تأسیس شد. او این شرکت را برای تولید کارتهای بازی سنتی ژاپنی به نام هانافودا راهاندازی کرد.
تاریخچه نینتندو از ۱۸۸۹ تا ۱۹۷۲ – کارتهای بازی
حدود ۴۰ سال پس از تأسیس، نینتندو به بزرگترین شرکت تولید کارتهای بازی در ژاپن تبدیل شد و در دهههای ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ رونق گرفت. اما با کاهش محبوبیت کارتهای بازی در دهه ۱۹۶۰، یامااوچی در صنایع مختلف از جمله برنج و خدمات تاکسی و… سرمایهگذاری کرد. پس از چندین شکست، نینتندو در اوایل دهه ۱۹۷۰ با اسباببازی الکترونیکی نینتندو Beam Gun، که اولین اسباببازی الکترونیکی ژاپن بود و بیش از یک میلیون واحد فروخت، موفق شد.
نینتندو در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ – تولد NES
نینتندو انترتینمنت سیستم (NES) و Game and Watch در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ معرفی شدند. در سال ۱۹۷۴، نینتندو حقوق Magnavox Odyssey را خریداری کرد و با همکاری Magnavox اولین میکروپروسسور خود برای سیستمهای بازی ویدئویی، یعنی Color-TV Game را عرضه کرد. این محصول در پنج سری بین سالهای ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۰ عرضه شد که هر کدام میزبان یک بازی متفاوت بودند. در همین زمان، در سال ۱۹۷۹، نینتندو شعبه آمریکایی خود را در نیویورک سیتی افتتاح کرد و بر بازیهای آرکید تمرکز کرد. در سال ۱۹۸۰، یکی از اولین سیستمهای دستی بازی به نام Game and Watch عرضه شد. یک سال بعد از آن، Donkey Kong منتشر شد و شخصیت اصلی آن Jumpman که بعدها به “ماریو” تبدیل شد، یکی از نمادهای اصلی نینتندو گردید.
اولین سیستم بازی نمادین نینتندو، Nintendo Entertainment System (NES) در سال ۱۹۸۵ در آمریکای شمالی منتشر شد، تقریباً ۱۰۰ سال پس از تأسیس شرکت نینتندو. این کنسول دو بازی کلاسیک معروف، Super Mario Bros و The Legend of Zelda را به همراه داشت که هر دو بازی تاکنون دنبالهها، اسپینآفها و بازسازیهای زیادی داشتهاند. NES به مدت ۱۰ سال تولید شد و میلیونها دستگاه از آن در سراسر جهان به فروش رسید.
نینتندو Game Boy را در دهه ۱۹۸۰ معرفی کرد
نینتندو گیم بوی (Game Boy) که در سال ۱۹۸۸ توسعه یافت و در سال ۱۹۸۹ عرضه شد، اولین کنسول بازی دستی مبتنی بر کارتریج بود. همچنین در سال ۱۹۸۸، اولین شماره مجله Nintendo Power منتشر شد که تا آخرین شماره خود در دسامبر ۲۰۱۲ به چاپ رسید. در سال ۱۹۹۲ کنسولSuper Nintendo Entertainment System عرضه شد و به دنبال آن در سال ۱۹۹۴ دستگاه Super Game Boy روانه بازار شد. در این زمان، دنباله بازی The Legend of Zelda، Donkey Kong Country و Pokémon Red منتشر شدند.
نینتندو ۶۴ در اواسط دهه ۱۹۹۰ به عنوان اولین کنسول خانگی بازی ۶۴ بیتی عرضه شد. نینتندو همچنین Rumble Pak را معرفی کرد که به بازیکنان امکان میداد حین بازی لرزش را حس کنند. تا سال ۱۹۹۹، Game Boy Color، Game Boy Printer و Game Boy Camera نیز منتشر شدند، همراه با Pokémon Snap اصلی و Mario Golf که هر دو در سالهای اخیر نسخههای جدیدی از آنها منتشر شدهاند. اوایل دهه ۲۰۰۰، نینتندو دو کنسول GameCube و Game Boy Advanced را به طرفداران ارائه داد.
نینتندو در دهه ۲۰۰۰ – GameCube ،Wii و Switch
در سال ۲۰۰۴ نسل بعدی کنسولهای دستی، یعنی Nintendo DS عرضه و تا سال ۲۰۰۶ به محبوبترین کنسول قابل حمل تبدیل شد. یکی دیگر از نوآوریهای نینتندو، Wii بود که هم بازیکنان قدیمی و هم جدید را جذب کرد، زیرا در سال ۲۰۰۶ با سیستم کنترل حرکتی جدید خود معرفی شد. در این زمان تعداد زیادی از بازیهای جدید و همچنین لوازم جانبی مرتبط با Wii منتشر شدند. سال ۲۰۱۱، نینتندو ۳DS منتشر شد که به بازیکنان تجربهای سهبعدی بدون نیاز به عینک مخصوص ارائه میداد.
نینتندو دومین نسخه از Wii، یعنی Wii U را در سال ۲۰۱۲ منتشر کرد. Wii U اولین کنسولی بود که از گرافیک HD پشتیبانی میکرد و کنترلر اصلی آن نیز دارای صفحه لمسی بود. Wii U نتوانست به اندازه Wii موفق باشد و تولید آن تا سال ۲۰۱۷ متوقف شد.
در بهار ۲۰۱۷، نینتندو آخرین کنسول خود یعنی نینتندو سوییچ را عرضه کرد. از زمان عرضه این کنسول تا زمان نگارش این مقاله، نینتندو بیش از ۱۴۰ میلیون دستگاه سوییچ فروخته است. این شرکت همچنان به انتشار بازیهای محبوب از برخی از معروفترین فرنچایزهای خود از جمله Mario، Pokémon و حتی Kirby ادامه داده است. با عرضه عناوین محبوب بیشتری در هر سال، از جمله یک نسخه دیگر از سری The Legend of Zelda، نینتندو سوییچ همچنان پس از هفت سال حضور در بازار، محبوبیت خود را حفظ کرده است. نینتندو همچنین نسخهی نینتندو سوییچ لایت، که فقط دستی است، و نینتندو سوییچ OLED را با صفحهنمایش بهتر و چند ارتقاء کوچک دیگر مانند فضای ذخیرهسازی بیشتر و پایهی استحکامیافته معرفی کرده است.
برای شرکتی که کار خود را با تولید کارتهای بازی ژاپنی آغاز کرد، نینتندو مسیری طولانی و گاه غیرقابل پیشبینی را از سال ۱۸۸۹ طی کرده است. آنچه به عنوان یک کسب و کار کوچک در کیوتو ژاپن شروع شد، اکنون به یک شرکت در سطح جهانی تبدیل شده است که نامی آشنا برای بسیاری از خانوادههاست. نسلهای مختلف، خاطراتی از بازیهای نینتندو دارند و امیدواریم که نسلهای آینده نیز چنین خاطراتی را تجربه کنند.